Hoe los je een Internal server error op?

U bent hier:
Gemiddelde leestijd: 2 min

Interne serverfouten zijn niet specifiek voor WordPress, en het kan ook gebeuren met iets anders dat op uw server draait. Door de generieke aard van deze fout, zegt het je niets. Dat gezegd zijnde, een interne serverfout wordt meestal veroorzaakt door de functie van een plugin en/of thema. Andere mogelijke oorzaken van een interne serverfout zijn een beschadigd .htaccess- of .wp-config-bestand en een overschrijding van de geheugenlimiet van PHP. Soms verschijnt een interne serverfout alleen wanneer je het Dashboard probeert te openen, terwijl de rest van de site prima werkt.

In dit artikel zullen we bekijken hoe je een interne serverfout in jouw WordPress installatie kunt oplossen.

Controleren op een corrupt .htaccess bestand

Het eerste wat je moet doen bij het oplossen van de interne serverfout in WordPress is controleren op een corrupt .htaccess bestand. U kunt dit doen door jouw hoofd .htaccess bestand te hernoemen naar iets als .htaccess_old. Om jouw .htaccess bestand te hernoemen, dien je in te loggen op jouw site via FTP. Jouw .htaccess bestand zal in de root directory staan naast jouw wp-content, wp-admin, en wp-includes folders.

Eens je het .htaccess bestand hernoemd hebt, probeer dan je site te laden om te zien of dit het probleem opgelost heeft. Indien dit het geval is, zorg er dan voor dat je naar Instellingen > Permalinks gaat en klik op de bewaar knop. Dit zal een nieuw .htaccess-bestand voor je genereren met de juiste herschrijfregels om ervoor te zorgen dat jouw postpagina’s geen 404-fouten retourneren.

Als het controleren op de corrupte .htaccess-bestand oplossing niet werkte voor je, dan moet je verder lezen van dit artikel.

De geheugenlimiet van PHP verhogen

Soms kan deze fout optreden als je jouw PHP-geheugenlimiet uitput. Gebruik onze handleiding over hoe je de geheugenlimiet van PHP in WordPress kunt verhogen om dit op te lossen.

Als je de interne serverfout alleen ziet wanneer je probeert in te loggen in je WordPress admin of wanneer je een afbeelding uploadt in je wp-admin, dan moet je de geheugenlimiet verhogen door deze stappen te volgen:

  1. Maak een leeg tekstbestand aan genaamd php.ini
  2. Plak daar deze code in: memory=64MB
  3. Sla het bestand op
  4. Upload het naar uw /wp-admin/ map met behulp van FTP

Als het verhogen van de geheugenlimiet van PHP de fout op je site heeft verholpen, let er dan op dat dit het probleem slechts tijdelijk heeft verholpen. De reden hiervoor is dat de geheugenlimiet waarschijnlijk wordt opgebruikt door een slecht gecodeerde plugin of thema. Het is aangeraden dat je jouw WordPress web hosting bedrijf vraagt om in de server logs van jouw site te kijken om je te helpen de exacte reden te vinden.

Als het verhogen van de PHP geheugenlimiet het probleem niet voor je oplost, lees dan verder.

Deactiveer alle plugins

Als geen van de bovenstaande oplossingen voor je werkte, dan wordt deze fout hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een specifieke plugin. Het is ook mogelijk dat het een combinatie van plugins is die niet leuk met elkaar spelen. Helaas is er geen gemakkelijke manier om dit uit te vinden. Je moet alle WordPress plugins in één keer deactiveren.

Om al je plugins te deactiveren volgt u deze stappen:

  1. Maak verbinding met uw site via FTP
  2. Navigeer naar uw wp-content map en hernoem de plugin map naar iets als plugins_deactivated

Zodra je dat gedaan heeft zullen al je plugins gedeactiveerd zijn. Probeer je site opnieuw te laden en kijk of dat het probleem verholpen heeft.

Als het uitschakelen van alle plugins de fout heeft verholpen, dan weet je dat het een van de plugins is die de fout veroorzaakt. Ga gewoon door en reactiveer een plugin per keer totdat je degene vindt die het probleem veroorzaakt. Verwijder die plugin, en rapporteer de fout aan de auteur van de plugin.

Opnieuw uploaden van kern bestanden

Als de plugin optie de interne server fout niet heeft verholpen, dan is het de moeite waard om de wp-admin en wp-includes map opnieuw te uploaden vanaf een verse WordPress installatie. Dit zal GEEN van jouw informatie verwijderen, maar het kan het probleem oplossen in het geval dat een bestand beschadigd was.

Heeft dit artikel geholpen?
Dislike 0
Views: 37

Hosting benchmark?

Host je momenteel bij een provider die jou niet (snel) kan helpen wij WordPress gerelateerde vraagstukken of is de performance niet naar wens? stuur ons een berichtje en wij nemen contact met jou op!